A Failure of Skepticism in Powell Coverage
Disproof of previous claims underlines need for scrutiny

February 10, 2003

In reporting on Secretary of State Colin Powell's February 5 presentation to the United Nations Security Council, many journalists treated allegations made by Powell as though they were facts. Reporters at several major outlets neglected to observe the journalistic rule of prefacing unverified assertions with words like "claimed" or "alleged."

This is of particular concern given that over the last several months, many Bush administration claims about alleged Iraqi weapons facilities have failed to hold up to inspection. In many cases, the failed claims-- like Powell's claims at the U.N.-- have cited U.S. and British intelligence sources and have included satellite photos as evidence.


In its report on Powell's presentation, the New York Daily News (2/6/03) accepted his evidence at face value: "To buttress his arguments, Powell showed satellite photos of Iraqi weapons sites and played several audiotapes intercepted by U.S. electronic eavesdroppers. The most dramatic featured an Iraqi Army colonel in the 2nd Republican Guards Corps ordering a captain to sanitize communications." The Daily News gave no indication that it had independent confirmation that the photos were indeed of weapons sites, or that individuals on the tapes were in fact who Powell said they were.

In Andrea Mitchell's report on NBC Nightly News (2/5/03), Powell's allegations became actual capabilities of the Iraqi military: "Powell played a tape of a Mirage jet retrofitted to spray simulated anthrax, and a model of Iraq's unmanned drones, capable of spraying chemical or germ weapons within a radius of at least 550 miles."

Dan Rather, introducing an interview with Powell (60 Minutes II, 2/5/03), shifted from reporting allegations to describing allegations as facts: "Holding a vial of anthrax-like powder, Powell said Saddam might have tens of thousands of liters of anthrax. He showed how Iraqi jets could spray that anthrax and how mobile laboratories are being used to concoct new weapons." The anthrax supply is appropriately attributed as a claim by Powell, but the mobile laboratories were something that Powell "showed" to be actually operating.

Commentator William Schneider on CNN Live Today (2/6/03) dismissed the possibility that Powell could be doubted: "No one disputes the findings Powell presented at the U.N. that Iraq is essentially guilty of failing to disarm." When CNN's Paula Zahn (2/5/03) interviewed Jamie Rubin, former State Department spokesperson, she prefaced a discussion of Iraq’s response to Powell's speech thusly: "You've got to understand that most Americans watching this were either probably laughing out loud or got sick to their stomach. Which was it for you?"


Journalists should always be wary of implying unquestioning faith in official assertions; recent history is full of official claims based on satellite and other intelligence data that later turned out to be false or dubious. After Iraq invaded Kuwait in 1990, the first Bush administration rallied support for sending troops to Saudi Arabia by asserting that classified satellite photos showed the Iraqi army mobilizing on the Saudi border. This claim was later discredited when the St. Petersburg Times obtained commercial satellite photos showing no such build-up (Second Front, John R. MacArthur). The Clinton administration justified a cruise missile attack on the Sudan by saying that intelligence showed that the target was a chemical weapons factory; later investigation showed it to be a pharmaceutical factory (London Independent, 5/4/99).

In the present instance, journalists have a responsibility to put U.S. intelligence claims in context by pointing out that a number of allegations recently made by the current administration have already been debunked. Among them:

* Following a CIA warning in October that commercial satellite photos showed Iraq was "reconstituting" its clandestine nuclear weapons program at Al Tuwaitha, a former nuclear weapons complex, George W. Bush told a Cincinnati audience on October 7 (New York Times, 10/8/02): "Satellite photographs reveal that Iraq is rebuilding facilities at sites that have been part of his nuclear program in the past."

When inspectors returned to Iraq, however, they visited the Al Tuwaitha site and found no evidence to support Bush's claim. "Since December 4 inspectors from [Mohamed] ElBaradei's International Atomic Energy Agency (IAEA) have scrutinized that vast complex almost a dozen times, and reported no violations," according to an Associated Press report (1/18/03).

* In September and October U.S. officials charged that conclusive evidence existed that Iraq was preparing to resume manufacturing banned ballistic missiles at several sites. In one such report the CIA said "the only plausible explanation" for a new structure at the Al Rafah missile test site was that Iraqis were developing banned long-range missiles (Associated Press, 1/18/03). But CIA suggestions that facilities at Al Rafah, in addition to sites at Al Mutasim and Al Mamoun, were being used to build prohibited missile systems were found to be baseless when U.N. inspectors repeatedly visited each site (Los Angeles Times, 1/26/03).

* British and U.S. intelligence officials said new building at Al-Qaim, a former uranium refinery in Iraq's western desert, suggested renewed Iraqi development of nuclear weapons. But an extensive survey by U.N. inspectors in December reported no violations (Associated Press, 1/18/03).

* Last fall the CIA warned that "key aspects of Iraq's offensive [biological weapons] program are active and most elements are more advanced and larger" than they were pre-1990, citing as evidence renewed building at several facilities such as the Al Dawrah Vaccine Facility, the Amiriyah Serum and Vaccine Institute, and the Fallujah III Castor Oil Production Plant. By mid-January, inspectors had visited all the sites many times over. No evidence was found that the facilities were being used to manufacture banned weapons (Los Angeles Times, 1/26/03).

The Associated Press concluded in its January 18 analysis: "In almost two months of surprise visits across Iraq, U.N. arms monitors have inspected 13 sites identified by U.S. and British intelligence agencies as major 'facilities of concern,' and reported no signs of revived weapons building."

Regarding the number of allegations made by the Bush and Blair governments that have washed out on inspection, former U.N. weapons inspector Hans von Sponeck told the British newspaper The Mirror (2/6/03) following Powell's U.N. presentation:

"The inspectors have found nothing which was in the Bush and Blair dossiers of last September. What happened to them? They are totally embarrassed by them. I have seen facilities in pieces in Iraq which U.S. intelligence reports say are dangerous.

"The Institute of Strategic Studies referred to the Al Fallujah Three castor oil production unit and the Al Dora foot and mouth center as 'facilities of concern.' In 2002 I saw them and they were destroyed, there was nothing. All that was left were shells of buildings. This is a classic example of manipulating allegations, allegations being converted into facts."

Responsible journalists should avoid playing a part in such a conversion by making a clear distinction between what has been alleged by the U.S. government and what has been independently verified.


For contact information for mainstream media outlets, go to:

Please support FAIR by subscribing to our bimonthly magazine, Extra! For
more information, go to: Or
call 1-800-847-3993.

FAIR SHIRTS: Get your "Don't Trust the Corporate Media" shirt today at
FAIR's online store:

FAIR produces CounterSpin, a weekly radio show heard on over 130
stations in the U.S. and Canada. To find the CounterSpin station nearest
you, visit

FAIR's INTERNSHIP PROGRAM: FAIR accepts internship applications for its
New York office on a rolling basis. For more information, see:

Feel free to respond to FAIR ( ). We can't reply to
everything, but we will look at each message. We especially appreciate
documented examples of media bias or censorship. And please send copies
of your email correspondence with media outlets, including any
responses, to

You can subscribe to FAIR-L at our web site: Our
subscriber list is kept confidential.

(212) 633-6700



BBC - Friday, 7 February, 2003

Iraq dossier 'solid', says Downing Street

A dossier of evidence against Iraq is "solid", Downing Street has insisted after allegations that it included plagiarised material that was 12 years out of date. The UK intelligence document released on Monday was designed to help win over sceptics by detailing Saddam Hussein's efforts to hide weapons of mass destruction.

But it emerged that some of the document was copied from three different articles, including one written by a postgraduate student.

Excerpts from a paper relating to the build-up to the 1991 Gulf War by Californian student Ibrahim al-Marashi were used in the intelligence document.

The paper was published in the Middle East Review of International Affairs.

Other sections in the dossier were apparently taken from defence journal Jane's Intelligence Review.

A Downing Street spokesman insisted the dossier was "accurate" and that the government had never claimed exclusive authorship.

US praise

"The report was put together by a range of government officials," he said.

"As the report itself makes clear, it was drawn from a number of sources, including intelligence material.

"It does not identify or credit any sources, but nor does it claim any exclusivity of authorship."

Mr Blair's spokesman was pressed on the matter again on Friday, and acknowledged that Mr al-Marashi's work should have been credited.

He admitted that the second section of the report, on Saddam's regime, had included excerpts from the student's paper on Iraq's intelligence network.

But he said the document was "solid". "The overall objective was to give the full picture without compromising intelligence sources," he said.

He went on: "It was a pull-together of a variety of sources.

"In retrospect, we should, to clear up any confusion, have acknowledged which bits came from public sources and which bits came from other sources."


The UK document received praise from US Secretary of State Colin Powell this week as he outlined his country's case against Iraq.

Shadow defence secretary Bernard Jenkin said the Tories were deeply concerned by the programme's report.

"The government's reaction utterly fails to explain, deny or excuse the allegations made in it," he said.

Cosmetic changes

"This document has been cited by the prime minister and Colin Powell as the basis for a possible war. Who is responsible for such an incredible failure of judgment?"

Liberal Democrat foreign affairs spokesman Menzies Campbell added: "This is the intelligence equivalent of being caught stealing the spoons.

"The dossier may not amount to much but this is a considerable embarrassment for a government trying still to make a case for war."

Mr Al-Marashi told the BBC Two Newsnight programme the government document was still accurate despite "a few minor cosmetic changes".


"The only inaccuracies in the UK document were that they maybe inflated some of the numbers of these intelligence agencies.

"The primary documents I used for this article are a collection of two sets of documents, one taken from Kurdish rebels in the north of Iraq - around four million documents - as well as 300,000 documents left by Iraqi security services in Kuwait."

Former Labour minister Glenda Jackson, MP for Hampstead and Highgate, was angry about the alleged plagiarism.

She told BBC Radio 4's Today programme: "If that was presented to Parliament and the country as being up-to-date intelligence, albeit collected from a variety of sources but by British intelligence agents..... it is another example of how the government is attempting to mislead the country and Parliament on the issue of a possible war with Iraq.

"And of course to mislead is a Parliamentary euphemism for lying."

Back to Fake the Evidence Article